Vi har utvecklat en liten fredagstradition de senaste två veckorna; karaokefredag med efterföljande danceparty. Igår var den andra av två karaokefredagar! Väldigt roligt. Sjöng dock "I want to break free" aningen högt och blev en smula hes, men lätt värt det. Därefter dansade vi och beundrade Boels sjuka dancemoves. Galet duktig! Innan karaoken hann jag med brunch med Ellen och lite plugg och ost med Jessica. Bra fredag igår.

Uppdukat för brunch med Ellen. Så gott!

Jag och Manda på karaokekväll.

Schnüggt!

Cheers.

I torsdags kom min fina vän Felicia för att besöka mig! Vi har sjungit karaoke med bland annat min lärare och massa andra trevliga tjejer, ätit ute på restaurang gånger två, varit på sightseeing i Aix, ätit glass gånger två, solat, varit i Cassis, hängt i en park, haft lite ost- och vinkväll, ätit jordgubbar och förundrats över det fina vädret. Vi har hunnit med väldigt mycket mys på relativt kort tid, ändå! Ska visa i några bilder.

Felicia kom och vi firade hennes ankomst på restaurang med god mat, med Manda och Jessica!

Vi åt ost, kex, baguette, vindruvor, choklad och drack lite vin, även det med Manda och Jessica.

Min fina vän och jag!

Vi gick förbi en affär här i Aix som sålde himmelriket i chokladform, ungefär.

Vi åkte till Cassis och njöt av en båttur runt några calanques!

Vi hade en himla härlig dag i Cassis med helt underbart väder.

Vi hängde i La Torse med Ellen.

Och sedan åkte Felicia hem. Buhu. Men vilka fina dagar vi fick tillsammans, med det varmaste vädret hittills, här i Aix! Tack för besöket, älskade vän.
Det är riktig sommarvärme nu i Aix, vill jag lova. 23°C och strålande solsken. Jag som alltid fryser har gått runt i linne och shorts och svettats. Helt underbart..! Och det ska vara så resten av veckan. Dock har vi en hel del skolarbete just nu så får försöka kombinera solglädjen med pluggmotivation.

À bientôt!
Igår var det Free Cone-Day med Ben&Jerry's här i Aix, och i hela världen, förmodar jag. Det innebär alltså att man igår, den 9:e april fick en gratis glasskula med valfri B&J-smak! Fanns visserligen typ sex eller sju sorter att välja på, men inte mig emot, det fanns nämligen Fairly Nuts! Nomnom. Varför denna underbara dag, undrar ni kanske då, och det är för att det var 35-årsjubileum för B&J. Underbara uppfinning..! Så jag och några tjejer till gick och åt gratis glass efter lunch. Bra grej.

Fairly Nuts. Ska köpa mig en sådan burk när jag återvänder till Sverige, eller här också, kanske, tehe.

Idag har jag sovit, städat och Skypat. Skulle egentligen pluggat också, men är helt slut. Kanske blir lite plugg senare. Peppar istället Paris och min kära vän Felicias ankomst imorgon! Hon kommer imorgon och åker på söndag, och vi har massa trevligheter planerat!

Bonne soirée
Vilken hektisk vecka det har varit! Jag har pluggat, fikat, umgåtts med trevliga människor,
smakat franska specialiteter, fått massa godis och finbesök av pappa, ätit gott, varit i Avignon och allt däremellan. Visar er i bilder istället för att wordpoopa om allting.

Jag och min franska kompis Laura satt i solen en eftermiddag och njöt samt försökte hänga med i fransk/amerikansk rap. Skrattretande resultat.

Jag fikade himla god kaka på Aixcale med Manda och Jessica. Standard!

Pappa kom och hade med sig galet mycket godis. Har nog mest godis i hela Aix, skulle jag tro.

Vi åkte till Avignon och kikade ut över Rhône sur le pont d'Avignon. Sjöng sången också och hade det fint.

Jag tappade ett ben sur le pont d'Avignon.

Jag och pappa. Älskade pappa!

Vi kikade på Palais des Papes - påveresidens på 1300-talet i Avignon. Tjusigt värre!

Vi hade ostbricka med lite vin. Gottgott.

Vi var på marknaden och där köpte pappsen gojibär till mig. Nyttigt!

Vi var vid Atelier Cezanne och promenerade runt i omgivningarna.

Förutom detta så har vi hunnit med en hel del skratt, missöden, förkylningar, Saint Sauveur och lyckade och mindre lyckade restaurangbesök. Med andra ord så har vi haft en typisk semester för vår del, händer alltid massa roligt och minnesvärt, på många olika vis. Är så glad att pappsen kom hit, var riktigt mysigt och trevligt. Imorgon ska jag tillbaka till skolan igen!

Bonne nuit.
I söndags åkte vi (trots vinden och därmed kylan) till ett soligt Marseille med blå himmel. Synd att Mistralvindarna finns, kan man säga. Men vi vandrade runt i Marseille och turistade lite, och tog oss ganska snart ned till den gamla hamnen.

Jag och mamsen vid gamla hamnen i Marseille. Att jag har blivit så lång..!

Sedan tog vi en buss (förnuftigt nog, för fy vilken uppförsbacke) till basilikan Notre Dame de la Garde som ligger högt beläget i Marseille. Otroligt vacker katedral, otroligt vacker utsikt. Höll på att blåsa bort och fick hålla hårt i min lilla iPhone när jag skulle ta kort på utsikten, men det var värt det. Frös som en liten gnu mot slutet dock, så när vi kände oss nöjda med besöket tog vi bussen nedåt Marseilles gamla hamn, ånyo.

Var galet vacker utsikt från Notre Dame de la Garde! Riktigt fint väder förutom blåsten.

Vi slog oss ned på en restaurang för att äta lite pizza och sedan åkte vi hemåt, igen. Sedan var vi ute och åt på restaurang på söndagskvällen. Måndagen spenderades med lite mer guidad tur av Aix, shopping och orgelkonsert i Saint Sauveur. Häftigt om än väldigt kallt i katedralen. Sista kvällen spenderades på restaurang med god lasagne och gott sällskap. Igår kväll tog jag farväl av min kära mamma och bonuspappa.

Idag har det varit skola och sedan gick jag hem för att äta lunch, plugga och städa. Är nästan klar med städningen (thank god) och ikväll ska jag på La Cave och språkcafé. Hoppas det blir mer lyckat denna gång!